MySuperSomething !
Everything has its own beauty. Learn it. Live it. Love it =)
Usaha + Doa + Tawakal + Redha = TENANG :) | ♔ MiaLovaetto ♔ >
«
»

Sunday, December 18, 2011

Usaha + Doa + Tawakal + Redha = TENANG :)


Hidup ini semakin banyak hari , semakin banyak pula dugaan . Dugaan semalam belum lagi tamat , datang pula dugaan dan cubaan pada hari ini . Namun begitu , tanpa kita sedari dugaan tersebut sebenarnya telah mengajar kita . Mengajar kita erti menerima .

Setiap anak Adam di atas muka bumi ini telah ditentukan Allah soal ajalnya , rezekinya , jodohnya dan nasibnya ( sengsara ataupun sebaliknya ) sejak azali lagi . Begitu juga rezeki dari segi belajar . Ini semua merupakan ketetapan Allah kepada setiap hamba-Nya .

Rasa sabar insya-Allah dapat dilahirkan apabila seseorang itu belajar untuk menerima . belajar untuk menerima segala ketentuan Allah . Apabila seseorang itu menerima segala dugaan Allah dengan sabar , ganjaran yang besar akan diperoleh di dunia bahkan ganjaran yang lebih besar di Akhirat .

Usahlah khuatir , kerana Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hamba-Nya . Segala kesusahan  , kesulitan dan kepayahan yang kita hadapi moga dapat memberikan suatu hasil yang lumayan di dunia dan di Akhirat kelak .

Usaha , Doa , Tawakal dan Redha . Bagaikan suatu formula . Usaha + Doa + Tawakal + Redha = TENANG . Sudah pasti ketenangan dapat wujud apabila menggunakan bahan-bahan tersebut . Misalnya , usaha . Tanpa usaha kita tidak mungkin berjaya ( dengan izin-Nya ) , kerana Allah tidak menyukai hamba-Nya yang selalu berdoa tetapi langsung tidak berusaha . Yang bulat tidak datang bergolek , yang pipih tidak datang melayang .

Allah takkan mengubah keadaan sesuatu kaum itu melainkan dia berusaha untuk mengubah dirinya sendiri . Ya , USAHA !

Kemudian , kita hendaklah berdoa . Doa merupakan senjata orang Mukmin . Berdoalah dan jangan sombong ! Allah tidak menyukai hamba-Nya yang sombong !

Seterusnya , kita mestilah tawakal . Iaitu berserah kepada Allah .

Bahan yang terakhir adalah redha . Misalnya , sekiranya seseorang itu memperoleh keputusan peperiksaan yang tidak cemerlang , seharusnya dia redha , walaupun sudah berusaha da berdoa sehabis mungkin . bersangka baiklah pada Allah kerana Dia lebih mengenali diri kita berbanding kita mengenali diri sendiri . Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Nya .



Bersama kesusahan ada kesenangan , sesungguhnya bersama kesulitan ada kesenangan .
[ Al - Insyirah , Ayat 5 -6 ]



Then when you have take a decision , put your trust in Allah . Certainly , Allah loves to those who put their trust ( in Him ) . [ Al - Imran ]






- Artikel I luv Islam

* Yeah ! For sure , berdebar-debar menanti saat itu . Saat untuk menerima segala hasil usaha saya selama ini . Huh ! Ok Mirza , redha please .  :|
♥ Setiap yang baik itu datangnya dari Allah, manakala yang buruk datang dari hamba-Nya sendiri. :) ♥

No comments:

;